نوروز رنگي نوروز رنگي .

نوروز رنگي

چرا تورم كشور ايران پايين نمي‌آيد؟

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد تورم شاخصي نيست كه بتوان آن را با دستور كاهش داد و بايد عوامل زيربنايي آن تغيير كند.

عباس آرگون در گفت و گو با ايسنا، اظهار كرد: اقتصاد ايران در طول تمام سال‌هاي گذشته با نرخ تورم دو رقمي مزمن مواجه بوده و متاسفانه جز در مواردي بسيار محدود اين نرخ عملا كاهش نيافته است. ما بايد بررسي كنيم كه چه عواملي در اقتصاد ايران منجر به ظهور اين تورم شده و با حل مشكلات ريشه‌اي آن را كنار بگذاريم. وگرنه اگر بنا بر كاهش دستوري نرخ‌ها بود، قطعا اين اتفاق در سال‌هاي گذشته رخ مي‌داد.

به گفته وي، نگاه واقعي به مسائل اقتصادي كشور مقدمه نخست ورود به بحث تورم است. وقتي بانك مركزي سال گذشته صحبت از هدف گذاري يك ساله تورم ۲۲ درصدي را مطرح كرد بسياري از كارشناسان اعلام كردند كه چنين رويكردي راه به جايي نخواهد برد و در عمل نيز مشخص شد كه در تابستان امسال، ايران يكي از بالاترين نرخ‌هاي تورم خود را به ثبت رساند.

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه گام نخست در كاهش تورم، تغيير در رفتار اقتصادي دولت است، بيان كرد: كشور ما در سال‌هاي گذشته همواره با كسري بودجه مواجه بوده است، براي عبور از اين شرايط دو راه وجود دارد. نخست راه‌هاي غيرتورمي مانند فروش دارايي، افزايش درآمد مالياتي، كاهش هزينه‌هاي دولت و فروش اوراق. هرچند در اين حوزه اقداماتي صورت گرفته اما ما هنوز فاصله‌اي طولاني با اولويت‌هاي كلان داريم.

آرگون ادامه داد: در مقابل مي‌بينيم كه دولت‌ها به راحتي به سمت استقراض از بانك مركزي حركت مي‌كنند. وقتي دولتي بيش از ۸۰ درصد از هزينه‌هاي خود را به امور جاري اختصاص داده، در اين حوزه كسري بودجه دارد و براي درمانش به سمت استقراض از بانك مركزي حركت مي‌كند، قطعا در نهايت افزايش پايه پولي و نقدينگي و تورم در راه خواهد بود و ما اين موضوع را در سال‌هاي گذشته ديده‌ايم.

وي با اشاره به برخي ديگر از ايرادات كلان موجود در اقتصاد ايران، گفت: كسري تراز تجاري، افزايش هزينه توليد تحت تاثير تحريم‌ها، بي ثباتي نرخ ارز، كمبود عرضه كالا و خدمات در قياس با نقدينگي موجود در جامعه و عدم اطمينان به آينده، تنها بخشي از عواملي است كه با در كنار هم قرار گرفتن منجر به رشد تورم مي‌شوند.

آرگون خاطرنشان كرد: اگر دولت مي‌خواهد براي تورم چاره‌اي پيدا كند بايد تمام عوامل بالا را به دقت رصد كرده و براي آنها راهكارهاي دقيق ارائه كند، تورم تنها با ريشه يابي مشكلات و حل زيربنايي آنها برطرف خواهد شد و اينكه با شعار بگوييم تورم بايد با دستور پايين بيايد نه تنها راه به جايي نمي‌برد كه حتي با سركوب قيمت‌ها، در آينده تورمي جديد شكل خواهد گرفت.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۲:۵۱ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :