نوروز رنگي نوروز رنگي .

نوروز رنگي

ايران و عربستان سعودي به حصول توافق نزديك شده‌اند

يك مقام غربي و آگاه به مذاكرات ايران و عربستان سعودي از احتمال توافق ميان دو كشور در آينده‌اي نزديك خبر داد.

به گزارش گروه بين‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، يك ديپلمات غربي و ساكن در انگليس كه به مذاكرات ميان ايران و عربستان سعودي آگاه است به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه احتمال رسيدن اين دو كشور به توافق در آينده نزديك بالاست.

اين خبرگزاري در اين باره نوشت: «ايران و عربستان سعودي نشانه‌هايي از گرم شدن روابط خود را نشان دادند، اما كارشناسان معتقدند كه اقدامات بسياري براي كاهش تنش‌ها پس از ۵ سال ناآرامي در روابط ميان دو كشور لازم است.»

اكنون اين ديپلماتِ آگاه غربي با اشاره به مذاكراتي كه براي كاهش تنش‌ها ميان ايران و عربستان سعودي انجام شده است، اعلام كرد: «دو طرف در آخرين دور مذاكرات در آستانه توافق بودند.»

اين مقام همچنين اعلام كرد: «حصول توافق در دور بعدي مذاكرات كه تا چند روز آينده انجام مي‌شود، محتمل است.»

او كه به شرط فاش نشدن نامش با اين خبرگزاري صحبت كرد، در ادامه افزود: «دو كشور براي بازگشايي كنسولگري‌هايشان به توافق رسيدند، من فكر مي‌كنم تا چند هفته آينده عادي‌سازي روابط اعلام شود.»

اين ديپلمات خارجي همچنين اعلام كرد: «عربستان سعودي تمايلي براي پايان دادن به جنگ در يمن نشان داده است.»

منابع خبري پيش از اين اعلام كرده بودند كه مذاكرات ميان ايران و عربستان با ميانجي‌گري عراق در چندين مرحله در بغداد برگزار شده است. گفته مي‌شود مذاكرات ميان مقام‌هاي ايران و عربستان سعودي از ماه آوريل (ارديبهشت) سال جاري آغاز شده است.

خبرگزاري رويترز نيز پيش از اين از برگزاري ۳ دور مذاكره ميان مقام‌هايي از ايران و عربستان پيش از روي كار آمدن دولت جديد در ايران به رياست‌ جمهوري «سيد ابراهيم رئيسي» خبر داده بود.

در آخرين مرحله اين مذاكرات مقامات كشورمان در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل با مقامات سعودي ديدار كرده و دو طرف نشست‌هاي مشتركي را انجام دادند. با اين حال عربستان حتي حين مذاكرات با ايران هم ادعا كرده است براي جلوگيري از رسيدن ايران به سلاح هسته‌اي هر كاري مي‌كند!

هفته گذشته نيز عربستان سعودي تأييد كرد كه ماه گذشته اولين دور مذاكرات با مقام‌هاي ايراني برگزار شده است. پيش از آن نيز فيصل بن فرحان در كنفرانس خبري مشترك با «جوزپ بورل» مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا اعلام كرده بود كه مذاكرات عربستان با ايران همچنان در مراحل مطالعاتي است و اميدوار است كه مسائل مورد اختلاف حل شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۴:۳۲ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :