نوروز رنگي نوروز رنگي .

نوروز رنگي

فشارهاي عربستان براي جلوگيري از تحقيقات سازمان ملل درباره جنايات جنگي در يمن

فعالان و كاربران اعلام كردند كه عربستان سعودي متحدان غربي خود را براي ممانعت از تحقيقات سازمان ملل در خصوص جنايت جنگي در يمن تحت فشار قرار داده است.

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از الخليج الجديد، فعالان و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كردند كه عربستان سعودي با تحت فشار قرار دادن متحدان غربي خود سعي مي‌كند تا مانع تصميمات غرب براي تمديد ماموريت بازرسان سازمان ملل در خصوص جمع‌آوري اسناد مربوط به جنايت جنگي احتمالي در يمن شود.

نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل در ژنو به پرسش رويترز درباره اتهامات مطرح شده درباره جنايات جنگي سعودي در يمن پاسخ نداد و پيشنهاد ارائه شده از سوي كشورهايي از جمله هلند و كانادا قرار است امروز در نشست حقوق بشري سازمان ملل مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

فعالان و كاربران شبكه اجتماعي گفتند كه زمان رأي گيري در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل نزديك است و ممكن است به تعداد كشورهايي بستگي داشته باشد كه در جلسه راي‌گيري در شورا (شامل 47 كشور) رأي ممتنع مي‌دهند.

عربستان سعودي در رأس يك ائتلاف عربي و تحت حمايت آمريكا، از مارس 2015 با ادعاي تلاش براي بازگرداندن رئيس جمهور مستعفي يمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامي به يمن و محاصره زميني، هوايي و دريايي اين كشور كرد.

اين تجاوز نظامي هيچ كدام از اهداف ائتلاف سعودي را محقق نكرد و فقط با كشته و زخمي شدن ده‌ها هزار يمني، آواره شدن ميليون‌ها نفر، به بار آمدن خرابي براي زيرساخت‌هاي اين كشور و گسترش قحطي و گرسنگي و بيماري‌هاي واگيردار همراه شده است.

ماه گذشته شماري از وكلا در لندن به نمايندگي از برخي قربانيان تجاوزات در يمن، خواستار تحقيقات بين المللي درباره جنايات جنگي متجاوزان سعودي عليه يمني‌ها شدند.

وكلا اعلام كردند به نمايندگي از صد‌ها قرباني، ادله و شواهد جنايات جنگي و ضد بشري ائتلاف تجاوز به يمن در شش سال گذشته را در اختيار دادگاه كيفري قرار دادند و خواستار انجام تحقيقات و بازخواست از مسئولان آن‌ها شدند. از جمله اين جنايات، حملات هوايي سال 2016 به مراسم تشييع جنازه در صنعا است كه دستكم 140 كشته برجاي گذاشت. در سال 2018 نيز حمله به اتوبوس حامل دانش آموزان در شمال يمن، دستكم 40 كودك به شهادت رسيدند. ائتلاف متجاوز فوريه گذشته به برخي اشتباهات خود اذعان كرد و متعهد شد مسئولان نظامي را كه در حمله به سرويس مدرسه نقش داشتند مجازات خواهد كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۱:۰۲ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :