نوروز رنگي نوروز رنگي .

نوروز رنگي

ايران و هند آذربايجان را از پروژه اتصال كشورهاي منطقه حذف كردند

نشريه «گريك سيتي تايمز» در گزارشي از حذف آذربايجان در مسير ترانزيتي بين ايران و كشورهاي حوزه اوراسيا از جمله هند و جايگزيني آن با ارمنستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از نشريه «گريك سيتي تايمز»، يك روزنامه نگار شبكه خبري بي‌بي سي روز دوشنبه به نقل از عليرضا پيمان پاك، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، گفت: دو مسير ترانزيتي بين ايران و كشورهاي حوزه اوراسيا جايگزين مسير آذربايجان خواهند شد.

وي افزود: اولين مسير در مدت يك ماه پس از پايان كار تعميرات افتتاح مي‌شود كه از ارمنستان عبور مي‌كند و دومين مسير با خريد و اجاره كشتي از طريق دريا خواهد بود.

پيمان پاك در اين اظهارات به كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال – جنوب (INSTC) اشاره مي‌كرد. اين پروژه بزرگ اقتصادي به طول 7200 كيلومتر و شامل مسيرهاي ريلي، جاده‌اي و آبي مي‌شود و با هدف كاهش زمان و هزينه‌هاي سفر در نظر گرفته شده است.

بر اساس اين گزارش، كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال – جنوب همچنين تجارت بين روسيه، ايران، آسياي مركزي، قفقاز، هند و اروپا را افزايش مي‌دهد. اين كريدور نه تنها 30 درصد ارزان‌تر و 40 درصد كوتاهتر از مسير فعلي است، بلكه به عنوان يك ابزار ژئوپليتيك براي منزوي كردن بيشتر آذربايجان در پي بدتر شدن روابط اين كشور با ايران و هند عمل مي‌كند.

مسير اصلي حمل و نقل بين‌المللي شمال – جنوب از هند، ايران، آذربايجان و روسيه مي‌گذرد.

اين در حالي است كه باكو سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي براي بهبود زيرساخت‌هاي محلي خود براي تأمين نيازهاي اين كريدور، تكميل جاده ها، راه آهن، پل‌ها و تونل‌ها انجام داده است. علي رغم تعهد اقتصادي براي نقش كليدي آذربايجان در اين مسير، سياست‌هاي اين كشور منجر به سرد شدن روابط با ايران و هند شده است.

آذربايجان در روزهاي اخير به طور فزاينده‌اي سياست‌هاي هند در قبال كشمير را محكوم كرده و در حمايت از پاكستان علناً مواضع خود را اعلام كرده است.

در ماه ژانويه، وزيران خارجه آذربايجان، تركيه و پاكستان بيانيه مشتركي را براي حمايت از بلندپروازي‌هاي يكديگر در قره باغ، قبرس و مديترانه شرقي، و كشمير صادر كردند.

با توجه به افزايش خصومت‌ها از سوي محور تركيه، آذربايجان و پاكستان، هند و ايران اعلام كردند كه كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال – جنوب از ماه آينده به جاي آذربايجان براي رسيدن به روسيه از طريق ارمنستان كار خود را آغاز مي‌كند.

به هر حال، با توجه به افزايش بي‌ثباتي ايجاد شده توسط آذربايجان در منطقه، اين كشور در حال تبديل شدن به يك شريك غيرقابل اعتماد براي اعتماد كشورها به عنوان يك قطب تجاري و حمل و نقل است.

به اين ترتيب، ايران و هند در حال حاضر براي ارتباط منطقه‌اي به ارمنستان وابسته هستند زيرا قصد دارند آذربايجان را از چنين كريدورهايي دور كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۰:۳۳ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :